Het vak

Informatica als keuzevak havo/vwo is in 1998 onstaan. Destijds was er een programma weerspiegelt de tijd waarin het world wide web nog maar mondjesmaat gebruikt werd en bedrijfsautomatisering de meest in het oog springende toepassing van computers was. In de huidige samenleving werken velen in the cloud met behulp van wearable devices die veel aspecten van hun leven real time monitoren via het internet of things. Die informatierevolutie vraagt het onderwijs om leerlingen en studenten digitaal geletterd te maken. Digitale geletterdheid betekent meer dan apps en programma’s bedienen: om kundig en verantwoordelijk mee te doen in de informatiemaatschappij is het onontbeerlijk de digitale wereld te begrijpen. Verder hoort bij toekomstgericht onderwijs dat leerlingen leren de kansen van de digitale wereld te benutten om innovatieve oplossingen te bedenken én te maken. Het vakgebied informatica levert daarvoor respectievelijk de concepten en methoden. Sinds 2018 is het gehele is er vanuit een vernieuwingscommissie Informatica een nieuw programma samengesteld. Het nieuwe pogramma bestaan uit een gmeenschappelijk kernprogramma en over aanvullende thema’s waaruit leerlingen kunnen kiezen. Het programma bestaat uit een schoolexamen.

Kernprogramma

Het kernprogramma wordt gegeven in het 4de jaar en is voor de Havo en het VWO precies het zelfde. Echter bij het VWO gaat wordt er meer gevraagd rondom denkvaardigheid en diepgang. In het 4de jaar krijg je 3 uur lesuren informatica. Voor het kernprogramma staan voor 200 slu [studielast uren]. Wat inhoud dat je naast je lesuren nog ongeveer 2 uur in de week bestaat aan thuiswerk.

keuzethema’s

Na het succesvol afronden van het kernprogramma worden de keuzethema’s gekozen. De keuzethemas zijn verdeelt in 2 groepen: resp. 1 en 2. De eis is dat je minimaal 1 keuzethema uit groep 2 hebt gekozen. Een keuzethema staat voor 60 slu [studielast uren] en je hebt een half lesjaar op een keuze thema af te ronden. Na het kernprogramma heb je 2 lesuur in de week.

Keuzethema’s - groep 1:

• Algoritmiek, berekenbaarheid en logica

• Databases

• Cognitive computing

• Programmeerparadigma’s

• Computerarchitectuur

• Netwerken

• Physical computing

• Security

Keuzethema’s - groep 2:

• Usability

• User experience